نخستین ساکنان آمریکای جنوبی مردمی عشیره ای بودند که کارشان شکار و ماهیگیری بود و مندرجا از امریکای شمالی به جنوب مهاجرت کرده بودند. آنها در مناطق متعددی متفرق شدند ولی عالیترین تمدن آنها در پرو و بولیوی مخصوصا ارتفاعات کوه های (آند) متمرکز بود که در آنها مهاجران جدید در دهکده های کوچکی ساکن بوده و به کشت ذرت و اهلی کردن حیوانات برای تغذیه و بارکشی مبادرت می کردند.

در غرب آمریکای جنوبی سلسله جبال آند به صورت رشته کوههای عظیم و به شکل نواری به طول هزاران کیلومتر شمالی‌ترین کشورهای این قارة اسرارآمیز را به جنوبی‌ترین نقاط آن یعنی محل تلاقی اقیانوس آرام و اطلس پیوند داده است. کوه هایی که در اکثر کشورهای آمریکای جنوبی ریشه دوانده و حتی تمام سطح برخی از آنها را در برگرفته است. کشورهای همچون شیلی، آرژانتین، پرو، بولیوی، اکوادور، کلمبیا و ونزوئلا. در سرزمین آند تقریباً همه نوع اقلیم وجود دارد که نزدیکی شگفت‌انگیز آنها با هم قدرت انطباق ساکنان این مناطق را بسیار بالا برده است. سرزمین آند را می‌توان به سه قسمت جغرافیایی تقسیم‌ بندی نمود: آند شمالی (ونزوئلا، کلمبیا و اکوادور)، آند میانی (پرو و بولیوی)، آند جنوبی شامل (شیلی و آرژانتین). در هر یک از این مناطق تمدنهایی با قدمت چند هزار ساله وجود داشته‌اند مانند گوایاس، بائیا، کالیما، انیکا، چاوین. دوره‌های شکل‌گیری تمدن در منطقه‌ی آند بوده اند.

تمدنها و سفالهای منطقه آند:

تمدن تامالامک در منطقه‌‌ای در شمال شرق و شرق کلمبیا که امروزه سسار نامیده می‌‌شود، مردمان فرهنگ تامالاک می‌‌زیسته‌‌اند. این منطقه در دره‌‌ی ریوماگدالنا واقع در کوه سیرا نوادا د سانتامارتا قرار دارد. از این منطقه مدارک زیادی به‌‌ دست نیامده اما از مهمترین ظروف یافت شده می‌‌توان به ظروف استوانه‌‌ای شکل اشاره کرد که دارای درپوش‌‌هایی به شکل انسان هستند.

این ظروف عموماً در مراسم تدفین ثانویه‌‌ ی مردگان مورد استفاده قرار می‌‌گرفت. ظاهراً تدفین مردگان به صورت جشنی رسمی برگزار می‌‌شده است. آنان مردگان را می‌‌سوزاندند و خاکستر آنان را در خاکستردان می‌‌گذاشتند و دفن می‌‌کردند. به‌‌همین جهت می‌‌توان مراسم تدفین ثانویه را مرحله‌‌ی به خاک سپاری این سفالینه‌‌ها دانست. مراسم‌‌های خاص تدفین تنها برای بزرگان دین و اشخاص عالی رتبه برگزار می‌‌شده است. این مراسم شامل تدفین مردمان عادی نمی‌‌شده است. در کنار خاکستردان‌‌ها، آوندهای گوناگونی حاوی مواد خوراکی و نوشیدنی نیز قرار می‌‌دادند. از مهم‌‌ترین رسوم مردمان دوره‌‌ی باستان کلمبیا این بود که در هنگام ساخت خانه‌‌هایشان تعدادی سفالینه را در زیر خانه دفن می‌‌کردند و به تعداد اعضای خانواده‌‌شان در داخل‌‌شان سنگریزه می‌‌ریختند و هر‌‌گاه اگر فرد جدیدی به افراد خانواده اضافه می‌‌شد آنها به تعداد سنگریزه‌‌ها اضافه می‌‌کردند. 

 

                       

                           

منبع: کتاب رویداد های مهم تاریخ، niavaranmu


تاریخ ملت های جهان تدفین ,کلمبیا ,تمدن ,جنوبی ,مراسم ,می‌‌کردند ,آمریکای جنوبی ,برگزار می‌‌شده ,مراسم تدفین منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خرید اینترنتی باد سنج خرید اینترنتی بست هاوس موزیک | Best House music کلینیک بتن ایران eghtesad365 بانک مووی